W ijlen Nico Broekhuijsen was leraar in Amsterdam. In die hoedanigheid bezocht hij in 1902 Zweden om een cursus voor spelleiders te volgen. Het was hier dat hij het gymnastische spel ringball leerde. Na wat aanpassingen in de spelregels bouwde hij dit om tot korfbal. Niet veel later werd de eerste korfbal uit de geschiedenis gegooid op een braakliggend terrein in Amsterdam. Die worp zou het begin betekenen van een heel goede band tussen de korfbalverenigingen en het onderwijs. Volgens Jan Tonny Visser van het KNKV, geeft het project Sportaanbod voor Onderwijs, de Korfbalbond en daarmee de 75 betrokken korfbalverenigingen, een duw in de gewenste richting: het biedt kansen om de banden met het onderwijs, zowel primair als voortgezet, aan te halen. “Het voorjaar, de periode dat we het veld weer op gaan, wordt vaak gebruikt om sportkennismakingslessen te geven op school. Nu zorgen we ervoor dat dat op gestructureerde wijze gebeurt en dat er aandacht is voor het vervolg, voor kinderen en hun ouders die interesse hebben in onze sport. Kortom (meer) aandacht voor een structureel aanbod op basis van een doorlopende leerlijn van school naar vereniging.” Kennismakingsles Concreet betekent dit dat de bond spelmaterialen beschikbaar stelt, die de aan verenigingen verbonden schoolsportmanagers gebruiken bij de activiteiten die zij organiseren in schoolverband. Het betekent ook dat de schoolsportmanagers middels draaiboeken en lesmappen worden geadviseerd en geholpen bij het contact leggen met scholen en het invulling geven aan de lesprogramma’s. Visser: “We willen meer doen dan alleen een leuke kennismakingsles geven en een (school)korfbaltoernooi organiseren. Door het verbeteren van onze programma’s en de presentatie ervan, willen we bereiken dat de drempel tussen school en korfbalvereniging lager wordt en dat er meer kinderen – na een kennismaking – gaan korfballen.” Een spelvorm die inmiddels met succes bij instellingen in het basis- en voortgezet onderwijs wordt gedoceerd en gespeeld, is vier tegen vier-korfbal, dat wordt gespeeld in één vak, in plaats van de gebruikelijke twee. Daar wordt het spel veel dynamischer van, weet Visser: “Het is zowel voor kinderen die het spel willen leren als kinderen die hun vaardigheden willen verbeteren een heel aantrekkelijke trainingsvorm. Er is veel balcontact en er zijn meer momenten om te SPORT & ONDERWIJS | 37 Koninklijk Nederlands Korfbalverbond
Pagina 38Heeft u een gids, blue berry of online folders? Gebruik Online Touch: rapport digitaal bladerbaar uitgeven.
E-zine Sport & Onderwijs NOC*NSF Lees publicatie 13Home