H et voornaamste effect van het project Sportaanbod voor het Onderwijs, is voor de roeibond (KNRB) het structurele karakter van de samenwerking tussen roeiverenigingen en onderwijsinstellingen. “Er waren eigenlijk al heel veel verenigingen die samenwerkten met scholen maar dat gebeurde vaak ad hoc. Elk jaar werd iets nieuws opgestart. Vaak afhankelijk van beschikbaarheid van vrijwilligers op dat moment. We hebben de verenigingen met dit programma vooral kunnen helpen om structuur en continuïteit te brengen in de roeiprogramma’s die ze organiseren met scholen”, vertelt Marit Klaassen van de KNRB. De manier waarop dit gedaan wordt, is voor elke vereniging weer anders. Marit Klaassen: “Een rol van de bond is vaak om helder te krijgen wat de vereniging wil bereiken, kan bieden en gaat aanbieden op het gebied van schoolroeien, afgestemd op de wensen, behoeften en mogelijkheden van de school. Die link moet goed gelegd worden en dat begint bij een goed verenigingsbeleid en met een vast contactpersoon bij elke vereniging. De contactpersoon van de roeivereniging gaat in gesprek met de LO-sectie om wensen en mogelijkheden te inventariseren en erover te informeren. Daar rolt een jaarplan uit, en het liefst een meerjarenplan.” Indoorroeien Alle vijftig schoolactieve roeiverenigingen bieden de mogelijkheid tot indoorroeien op school en kennismakingslessen bij de vereniging op het water. Zo zijn er clinics en trajecten ontwikkeld van één tot en met tien keer (indoor)roeien. Klaassen: “Het uiteindelijke doel is om ze naar de vereniging te halen en ze daar kennis te laten maken met het roeien in de boot en de vereniging. Maar we merken ook dat het indoorroeien op zich heel erg in trek is bij scholieren en ook echt als een volwaardige tak van de roeisport gezien mag worden. Deze samenwerking met scholen zorgt er immers ook voor dat de roeisport laagdrempeliger wordt. Dat er jaarlijks ook een landelijk scholenkampioenschap indoorroeien georganiseerd wordt, is daarvan het bewijs.” Het roeien profi leert zich door het competitieve karakter en de grote rol die samenwerking speelt. “Competitie, kracht en snelheid, teambuilding, samenwerken in de boot of op de ergometer, is wat scholieren aanspreekt. Soms zit je alleen in de boot, maar meestal met anderen. In de boot moet je altijd als team samenwerken”, zegt Klaassen. De voornaamste investeringen van de roeibond zijn het ontwikkelen van promotiemateriaal waarSPORT & ONDERWIJS | 85 Bekijk onze fi lmpjes op RoeiTV Pagina 84

Pagina 86

Scoor meer met een online winkel in uw vaktijdschriften. Velen gingen u voor en publiceerden rapporten online.

E-zine Sport & Onderwijs NOC*NSF Lees publicatie 13Home


You need flash player to view this online publication