MONITOR SAMEN VOOR SPORTIVITEIT EN RESPECT 2009-2012 39 Kenmerken van de gebruiker De primaire doelgroep van het project SSR bestaat uit verenigingsbestuurders. Deze bestuurders reageren wisselend op het project: enerzijds voelen zij de noodzaak, anderzijds was het creëren van commitment en draagvlak onder hen niet altijd eenvoudig. In een aantal gevallen heeft contact de bond en verenigingen dichter bij elkaar gebracht en kwam er een positieve wisselwerking tot stand. Zo vernemen de S&R-medewerkers niet alleen de struikelblokken, maar ook de ambities van ‘hun’ verenigingen. En juist deze achtergrondkennis is essentieel gebleken om de juiste snaar te raken bij de verenigingsbestuurders en hen te winnen voor S&R. De bonden zijn hierdoor in staat om de acties te diff erentiëren naar verenigingstype. De S&R-beleidsmedewerkers zijn over het algemeen tevreden over het aantal verenigingsbestuurders dat zij bereikt hebben. In hun actieplannen hebben bonden niet alleen aandacht voor verenigingsbestuurders, maar ook voor andere doelgroepen. Sommige groepen medeverantwoordelijken voor het probleem, zoals ouders en oudere jeugd, zijn voor de bond vaak moeilijk te bereiken en lastig te beïnvloeden. Kenmerken van de organisatie De S&R-medewerkers ervoeren het draagvlak onder collega’s binnen de bond niet altijd als optimaal, hetgeen frustraties opriep. Overbelasting en onvoldoende steun werden als faAlfactoren benoemd. Medewerkers die zich te lang alleen intern richten (bondsintern) lopen echter het risico dat de verspreiding naar de verenigingen te laat op gang komt. Volgens de geïnterviewden is de ideale S&R-beleidsmedewerker een (professionele) kracht met meer werkervaring op S&R-gerelateerd terrein, met een relevant netwerk en gerelateerde onderwerpen (zoals het Masterplan Arbitrage) in het takenpakket. Alle bonden namen deel aan een regiegroep en waren zeer enthousiast over de samenwerking en uitwisseling binnen deze formatie (een succesfactor). Veel bonden namen de prematch-briefi ng op in hun actieplan, omdat deze gewoonte scheidsrechters, kader en spelers handvatten geeft om een goed wedstrijdverloop af te dwingen. Daarnaast vraagt de briefi ng weinig capaciteit van de bond en past deze toch in de S&R-visie. Blijvende aandacht is echter nodig om ervoor te zorgen dat voor sporters en scheidsrechters de prematch-briefi ng routine wordt. Pagina 38

Pagina 40

Heeft u een clubmagazine, digimagazine of online publicaties? Gebruik Online Touch: publicatie digitaal op uw website plaatsen.

E-zine Je gaat het pas zien als je het door hebt Lees publicatie 17Home


You need flash player to view this online publication