gen vaak ernstiger blesseren, omdat hij risicovoller en/of sneller durft te skiën.4 Daarnaast komen er duidelijk meer ongevallen voor bij slechte weersomstandigheden, zowel qua sneeuwkwaliteit (ijs, slecht geprepareerde piste) als qua zicht (nevel, sneeuwval). En de laatste jaren lijken zich ook meer collisie-ongevallen voor te doen.5 Statistieken van de Duitse Ski Federatie vertellen dat één op zeven blessures veroorzaakt wordt door een botsing of aanvaring. Die aanvaringen kunnen zich voordoen op de piste door roekeloos gedrag of door onervarenheid.6 Vaak vinden ze plaats waar verschillende pistes samenkomen, waar een andere piste overgestoken moet worden of bij liftinstallaties waar veel mensen tot stilstand komen. Verder is het bewezen dat de kans op blessures toeneemt in geval van nicotine- en/of alcoholgebruik op de piste.4,7 De Internationale Ski Federatie heeft een aantal gedragsregels opgesteld die uitgaan van de sportieve fair play van iedereen die zich op de piste begeeft.8 In vele landen patrouilleren agenten van de skipolitie (ski patrol) om toe te zien op het respecteren van de gedragsregels en de openbare reglementen. Wanneer ze overtredingen vaststellen, kunnen ze boetes uitdelen. Letsels Hoofdletsel Cijfers van de Duitse Ski Federatie tonen in het seizoen 2011/2012 dat 8.7% van de ongevallen een hoofdtrauma betrof. Dat cijfer loopt terug, vermoedelijk doordat steeds meer skiërs een helm dragen. Het dragen van een helm is echter tot op heden in de meeste regio´s niet verplicht, behalve in Italië (bij kinderen onder de 14 jaar), in Nova Scotia (Canada) en in New Jersey (Verenigde Staten), daar is het dragen van een helm wel verplicht. Op bijna elke piste ziet men echter veiligheidscampagnes die wijzen op het nut van het dragen van een helm. Het verschil tussen mannen en vrouwen die zich blesseren aan het hoofd is niet groot. De FIS is enorm begaan met het risico op hoofdtraumata en zet daarom sterk in op het dragen van een helm en het uitdragen van medische guidelines, zoals de Sport Concussion Assessment Tool 3 (SCAT3). Die SCAT3 wed opgesteld in samenwerking met verschillende grote wereldsportfederaties om een commotio cerebri beter op te sporen en sneller door te sturen voor medische controle en behandeling.9 Het dragen van een helm biedt dan wel geen absolute bescherming tegen hoofdtraumata, het zal wel vaak ernstigere letsels voorkomen.10,11 De Internationale Ski Federatie zet op dit moment sterk in op de ontwikkeling van helmen die de hersenen beter beschermen tegen impact- en contrecoupletsels. Rechtstreekse contusies ontstaan vooral wanneer een bewegend object tegen een stilstaand hoofd botst, en contrecoupletsels (letsels ‘aan de andere kant van het impact’) wanneer het bewegend hoofd een stilstaand voorwerp raakt (persoon, boom, rots, sneeuwkanon,…). nummer 1 | februari 2014 | Sport & Geneeskunde 11 Pagina 10

Pagina 12

Scoor meer met een webwinkel in uw publicaties. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijsmagazines online.

Sport & Geneeskunde nummer 1 | Februari 2014 Lees publicatie 27Home


You need flash player to view this online publication