12 INTERVIEW “We zijn met afstand de tweede sportbond van Nederland, maar hebben ons jarenlang te bescheiden opgesteld” JAARCONGRES Op 23 november 2013 vond op Papendal het eerste KNLTB Jaarcongres plaats. Het congres past in de ambitie van de bond om opener en transparanter te zijn. De ruim 500 aanwezigen, veelal bestuurders van tennisverenigingen en trainers, kregen tijdens het ochtendprogramma food for thought opgediend. Ze werden onder meer bijgepraat over de laatste ontwikkelingen op het gebied van de sportparticipatie in Nederland, door hoogleraar Maarten van Bottenburg. Oud-toppers Jan Siemerink, Paul Haarhuis en Sjeng Schalken en hoogleraar vormden een discussiepanel waarin zij onder meer spraken over de ontwikkeling van verenigingsspeler tot toptennisser. ’s Middags werd in workshops kennis gedeeld over (onder meer) ledenwerving, het project ‘Naar een veiliger sportklimaat’ en Tenniskids. Het congres mag gezien worden als een groot succes, afgaande op de positieve feedback die de bond ontving. Erik Poel: “Dit jaar gaan we absoluut een nieuw landelijk congres organiseren. Directe communicatie met de verenigingen is van essentieel belang. We zijn er immers samen verantwoordelijk voor dat de tennissport professioneler wordt.” HET EERSTE KNLTB educatiesysteem voor tennistrainers. Blijvende bijscholing dus, om de kwaliteit van de trainers te waarborgen.” MAATSCHAPPELIJK RELEVANT “Een andere belangrijke doelstelling is dat we maatschappelijk relevant willen zijn. Die ambitie kent een aantal pijlers. We zijn met het Fonds Gehandicaptensport en de Foundations van Richard Krajicek en Esther Vergeer in gesprek over over mogelijkheden om samen te werken, om zo veel mogelijk mensen, ongeacht leeftijd, afkomst of beperking in aanraking te laten komen met de tennissport. De link tussen Krajiceks Playgrounds en de verenigingen moet veel beter gelegd worden. Het zijn nu twee gescheiden werelden. Bij sommige clubs hebben trainers uren over, die zouden prima op de velden van Krajicek ingezet kunnen worden. Kinderen die de playgrounds ontgroeien zouden de stap naar tennisverenigingen kunnen zetten. Met Esther Vergeer zijn we in gesprek over hoe we het rolstoeltennis in Nederland nog groter kunnen maken. Nederland is rolstoeltennisnatie nummer één in de wereld, het is een belangrijk onderdeel voor ons. In mei organiseren wij het WK in Alphen aan den Rijn, er komen zo’n 150 rollers uit de hele wereld naartoe. Naast deze sociale component kunnen onze verenigingen duurzamer opereren, bijvoorbeeld door ledverlichting op hun accommodatie toe te passen. Of door de clubhuizen door middel van zonnepanelen van energie te voorzien. Gezonde voeding is ook een belangrijke pijler; in de sportkantines is nu nog te vaak ongezond voedsel te krijgen.” COMMUNICATIE Het is belangrijk dat de KNLTB en de verenigingen laten zien waar zij, ook in maatschappelijk opzicht, voor staan. Want, zo meent Poel, de tennisbond heeft zich jarenlang te bescheiden opgesteld. “Wij zijn met afstand de tweede bond van Nederland, maar qua perceptie zijn wij dat niet. Ik denk dat andere bonden, zoals de hockeybond en de golffederatie, veel beter van zich hebben laten horen. Dat willen wij ook doen. Daarvoor willen wij ons imago veranderen. De website van de KNLTB is een van de gebieden waarop wij ons beter moeten presenteren. We zijn nu de gehele online omgeving aan het veranderen, die moet veel gebruikersvriendelijker worden. Het is ook ons belangrijkste communicatiekanaal naar de 1.700 verenigingen en 626.000 leden.” Om al die leden goed te kunnen bedienen, is het volgens Poel ook belangrijk dat de producten en diensten van de bond beter op doelgroepen worden afgestemd. Want de 626.000 tennissers die nu de databases zitten zijn niet goed gesegmenteerd. “We hebben nu een indeling op leeftijd: kinderen tot twaalf jaar, de groep volwassenen van achttien tot 55 jaar en de groep 55-plussers. Dat is een indeling die nauwkeuriger kan, waardoor die ook persoonlijker en relevanter wordt voor de leden. Ik wil veel meer naar ‘behoeftegroepen’; daarbij maak je een onderscheid op basis van de intensiteit van spelen, wel of geen competitie, wat voor een soort persoon ben je, met welke demografische kenmerken? Met welk doel speel je? Om beter te worden, of om je conditie op peil te houden? Voor die verschillende doelgroepen willen we specifieke producten ontwikkelen, zoals we dat met Tenniskids ook hebben gedaan.” Pagina 11

Pagina 13

Interactieve digi-spaarprogramma, deze weekblad of pdf is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar publiceren van emagazines.

CENTER COURT | nummer 1 2014 Lees publicatie 33Home


You need flash player to view this online publication