CENTRE COURT 33 DOELGROEPEN Ledenwerving en -behoud staat bij alle verenigingen hoog op de agenda, weet Kwint. “Nederland telt 1.700 tennisclubs; uit de verenigingsmonitor van Mulier komt naar voren dat negentig procent van die clubs in weerwil van de dalende ledencijfers groeiambities heeft.” Met haar afdeling voorziet Kwint in programma’s die de club in staat stellen uiteenlopende doelgroepen aan zich te binden. “Tennis is een lifetime sport, je kunt er je hele leven mee bezig zijn, en het aantal te onderscheiden doelgroepen is zeer uiteenlopend: jongeren, volwassenen, senioren, G-tennissers, rolstoeltennissers en zo verder. Elke doelgroep tennist vanuit verschillende motieven en omstandigheden. Streef je naar groei en uitbreiding, en wil je daarin effectief zijn, dan moet je met programma’s komen die elke doelgroep echt bereiken en bedienen. Daarin vindt het ontstaan van de Open Tennisdagen sowieso zijn oorsprong: om de clubs te helpen hun ambities, wensen en behoeften te realiseren. Werving en behoud van leden kun je niet los zien van elkaar. Een nieuw lid moet zich ook thuis voelen bij een club; daar kun je als club aan werken door te zorgen voor persoonlijk contact, door mensen en groepjes aan elkaar te koppelen, door passende activiteiten te organiseren, bijvoorbeeld gratis tennislessen. Je motief om te gaan tennissen kan nóg zo gezond zijn, wie zich niet thuis voelt en geen plezier ervaart, haakt alsnog af.” DE CLUBKOERS Ten einde (de verworven) leden te behouden ontwikkelde de tennisbond in 2006 het programma www.tennisnonstop.nl, met – onderverdeeld in thema’s als ‘spelen’, ‘leren’, ‘binden’, ‘ontmoeten’ en ‘fit voelen’ – talrijke tip en adviezen daartoe. De KNLTB kan haar verenigingen ook helpen bij het opstellen van een beleidsplan voor de komende drie tot vijf jaar, middels De Clubkoers. Met dat instrument kan een verenigingsanalyse worden gemaakt en een plan van aanpak worden ontwikkeld op het gebied van vrijwilligers, technisch beleid en jeugdbeleid, samenwerkingspartners en accommodatie. Kwint: “Een paar keer per jaar voeren we tegenwoordig over deze onderwerpen overleg met andere sportbonden, een initiatief van NOC*NSF gericht op de vergroting van de sportparticipatie in Nederland. Want je bent dan wel elkaars concurrent, er is ook een gemeenschappelijk doel: zo veel mogelijk mensen aan het sporten krijgen en houden.” t SCHOOL- EN STRAATTENNIS De jeugd heeft en is de toekomst. Ook voor het voortbestaan van sportverenigingen. School- en straattennis is daarom voor tennisverenigingen een prima middel om jeugdleden te werven, zegt Rogier Hoff, projectcoördinator bij de KNLTB. “Als clubs te kennen geven dat ze met straattennis aan de slag willen, gaan we samen op zoek naar plekken waar jeugd te vinden is en waar we, ter promotie, tennisactiviteiten kunnen organiseren. In het geval van schooltennis faciliteren we alles: een pakket met digitale lessen, materiaal in bruikleen, diploma’s ter beloning. Daar zit ook een document bij over het traject van ledenwerving en de belangrijkste punten die je daarbij in acht moet nemen: in welk jaargetijde zet je zo’n traject op, is het slim om de tennisleraar of de ouders erbij te betrekken, en meer van dat soort zaken. We geven ook inzicht in het vervolg: de follow-up die noodzakelijk is om de jeugd na het school- of straattennis naar de vereniging te krijgen. Wat moet je doen om de geworven leden te behouden? Kom je bijvoorbeeld met een aanbod voor proeflessen of met een type lidmaatschap dat bij de doelgroep past? Het gaat er immers om dat je activiteiten daadwerkelijk leden opleveren en dat er geen energie verloren gaat. Wij als KNLTB faciliteren, maar de vereniging moet het zelf uitvoeren. Mits je het op een goede manier doet, is schoolen straattennis een uistekend middel voor ledenwerving.” Voor meer info: www.knltbschooltennis.nl en www.iktennisopstraat.nl. De Open Tennisdagen 2013 bij LTC Brunssum. Pagina 32

Pagina 34

Voor presentaties, online whitepapers en uitgaven zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw relatiemagazines.

CENTER COURT | nummer 1 2014 Lees publicatie 33Home


You need flash player to view this online publication