COACHES 41 TENNISKIDS BINNEN OPLEIDINGEN EN BIJSCHOLINGEN Tenniskids is inmiddels een begrip geworden in de tenniswereld. Binnen de opleidingen voor tennisleraren is het dan ook een vast onderdeel. Om het diploma voor de opleiding Tennisleraar 3 te kunnen behalen, moet de kandidaat tijdens zijn Proeve Van Bekwaamheid (PVB; voorheen: ‘examen’) aantonen een Tenniskidsles te kunnen verzorgen volgens de geldende principes van deze opleidingsvisie. Dit onderdeel is dus de laatste 3 tot 5 jaar onderdeel van de opleiding geweest (en zal dat zeker blijven!). Met regelmaat wordt aan de KNLTB gevraagd of een recent opgeleide tennisleraar wel of niet naar een Tenniskids workshop zou moeten gaan. Vooropgesteld: het is altijd nuttig om de workshop Tenniskids te volgen. Het (opnieuw) inzoomen op de materie in combinatie met het overleg met collega tennisleraren geeft extra inzichten in visie en ‘best practices’. Het verschil tussen een recent (en dus met de Tenniskids-visie) opgeleide tennisleraar en een meer dan vijf jaar geleden opgeleide tennisleraar is mogelijk vooral zichtbaar in de lesgeefervaring. Sommige ervaren tennisleraren denken dat de Tenniskidsvisie weinig toevoegt aan alle ervaringen die de tennisleraar al met minitennis heeft. Vele tennisleraren die na de workshop ‘bekenden’ dat ze die verwachting inderdaad hadden, bleken de workshop geheel anders en vooral inspirerend te ervaren. Voor de minder ervaren – recent opgeleide – tennisleraar is die visie tijdens de opleiding al duidelijk geworden. De Tenniskids workshop zal voor hen aanvullend en verdiepend zijn, maar de grootste waarde ligt op het gebied van het uitwisselen van ervaringen en het (experimenteren met) variëren van oefenstof. Er zijn inmiddels drie niveaus voor de Tenniskids workshops (1, 2 en 3) en die kunnen alleen in die volgorde worden gevolgd. Voor tennisleraren die de eerste workshop meer dan 3 jaar geleden hebben gevolgd, is het opnieuw volgen van workshop 1 ook zeker een optie; de ontwikkelingen gaan voortdurend verder en de workshops worden altijd geactualiseerd. LICENTIE EN BIJSCHOLINGEN Binnen de KNLTB is een projectgroep begonnen met het uitwerken van het project ‘Permanente Educatie’. Samen met de Vereniging van Nederlandse Tennisleraren (VNT) is vastgesteld dat de tennisleraar – net als in de meeste beroepsgroepen – zich door zal moeten ontwikkelen om bij te blijven in het vak. Dit betreft zowel tennis-specifieke (techniek, tactiek, fysiek en mentaal), sport-generieke (fysiologie, biomechanica, didactiek) als persoonlijke (communicatie, management, marketing) vaardigheden/competenties. Bij andere sportbonden – waar veelal niet eens sprake is van beroepskrachten – is verplichte bijscholing al ingevoerd en dat ook in o.a. Duitsland en Engeland binnen tennis het geval. Om de licentie in de toekomst te kunnen verlengen, zal de tennisleraar dus (vooraf) geregistreerde (bij)scholingen moeten hebben gevolgd. Dit betreft een forse verandering en daarvoor is een cultuurverandering nodig. Daarom worden alle partijen (stakeholders) bij dit proces betrokken. In overleg met vertegenwoordigers uit de praktijk (verenigingen, VNT, tennisscholen, detacheerders, ZZP’ers) worden alle elementen bekeken met als doel het verhogen van de kwaliteit van de tennislessen. De klant (de tennisser) is steeds veeleisender geworden en de klanttevredenheid is essentieel; op alle gebieden van het taakprofiel. De tennisleraar zal zich dus op alle gebieden door moeten ontwikkelen. De komende maanden volgt meer informatie over het project ‘Permanente Educatie’ (P.E.). Pagina 40
Pagina 42Interactieve digi-rapport, deze publicatie of pdf is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online maken van e-mailings.
CENTER COURT | nummer 2 2014 Lees publicatie 34Home