10 INTERVIEW ZET DE ONDERNEMENDE BRIL OP Om sportverenigingen te helpen meer marktgericht te denken, ontwikkelde Rubingh het ‘sportbusinessmodel’. Op de site met dezelfde naam (sportbusinessmodel.nl) staan negen vragen geformuleerd die verenigingen helpen om ‘met een ondernemende bril naar hun organisatie en naar hun producten te kijken’. Het sportbusinessmodel is gebaseerd op het ‘Business Model Generation ‘, dat bedoeld is om het functioneren van organisaties duidelijk en transparant te maken. Het sportbusinessmodel omvat de volgende vragen: 1. Wat leveren wij? Wat is het product of dienst dat we leveren en welke waarde heeft dat voor onze klanten. Op welke behoeften spelen we in? Wat maakt ons uniek ten opzichte van anderen? 2. Voor wie doen we dat? Aan wie willen we die producten en diensten leveren, wie zijn onze belangrijke klanten of (potentiële) leden? En wat zijn hun behoeften? 3. Welke activiteiten moeten plaatsvinden? Wat moeten we doen om te zorgen dat het product gemaakt wordt of dat we de dienst kunnen leveren die we beloofd hebben aan onze klanten? 4. Welke middelen en mensen hebben we nodig? Welke mensen moeten we in huis hebben om de activiteiten uit te kunnen voeren? Welke middelen hebben we daar bij nodig? Waar zijn we goed in? 5. Hoe onderhouden we relaties? Wat voor soort relatie gaan we aan? En wat verwacht de klant van de relatie? Hoe wil de klant geïnformeerd worden? Hoe communiceren we met onze klanten? 6. Waar en op welke manier leveren we waarde? Op welke wijze en waar bedienen we onze klanten? Komen zij naar het hoofdveld of de kantine? Of komen wij naar school? Wat werkt het beste? 7. Wie zijn onze partners? Wie zijn onze partners of leveranciers? Wie hebben we nodig en kunnen we goed gebruiken bij het realiseren van onze producten en diensten? 8. Wat zijn de inkomsten? Waar zijn klanten of leden bereid voor te betalen en hoeveel? Welke andere inkomstenbronnen zijn er? 9. Wat kost het? Wat kost het om het product te maken of de dienst te leveren? Wat zijn kosten van mensen en middelen? Als je wat verder naar de tennissport kijkt, kun je meer beweegredenen ontdekken die mensen naar de tennisbaan lokken. “De één is lid omdat hij wil deelnemen aan een competitie of toernooi. Maar er zijn ook mensen die slechts af en toe een balletje willen slaan of die de sport (beter) willen leren. En dan is er ook nog een groep die vooral voor de gezelligheid komt.” Rubingh weet uit eigen ervaring hoe belangrijk die combinatie van factoren is. “Ik ben zelf jarenlang lid geweest van een tennisvereniging, vooral in de zomer was het daar geweldig. Na het spelen zaten we prachtig tussen het groen en dronken we een pilsje. En dan was het hartstikke gezellig. Natuurlijk was het tennis zelf belangrijk, maar ik ging er naartoe voor de combinatie: de atmosfeer en de relatie met elkaar telde net zo zwaar.” DURE AANGELEGENHEID Als je weet waarom jouw leden naar de club komen, kun je het aanbod beter afstemmen op de vraag en zo voorkomen dat mensen afhaken als lid. “Als een incidentele speler volledig contributie moet betalen, dan is dat een dure aangelegenheid. Om hen tegemoet te komen Pagina 9

Pagina 11

Voor reclamefolders, online catalogi en gidsen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw uitgaven.

CENTER COURT | nummer 3 2014 Lees publicatie 35Home


You need flash player to view this online publication