10 INTERVIEW “Je moet de digitale wereld waar jongeren in leven verbinden met het tennis” Willem Vermeend staat bekend om zijn liefde voor het voetbal, de sport die hij al vanaf zijn vierde beoefent. De affiniteit met die sport kon hij combineren met zijn expertise toen hij in 2010 voorzitter werd van een onderzoekscommissie die aanbevelingen deed aan het Nederlands betaald voetbal om de financiële uitdagingen waar de profclubs voor staan, het hoofd te bieden. Maar hij racefietst ook graag en blijkt bovendien te tennissen. “Maar ik ben maar een beperkte amateur”, zegt de econoom gauw. “Ik heb vanaf mijn studententijd getennist. Nu tennis ik nog af en toe. Ik ben lid van… kom, hoe heet mijn vereniging nu ook weer, vlakbij Madurodam... oh ja, hier heb ik mijn pasje: Thor de Bataaf. Binnenkort ga ik maar weer eens de baan op, echt!” Vermeend typeert zichzelf – terecht - als slapend lid, maar kent terdege de actuele sores van tennisclubs in Nederland: dat van ledenverlies en teruglopende sponsorinkomsten. En hoewel de uit de verenigingsmonitor van het Mulier Instituut blijkt dat driekwart van de Nederlandse tennisclubs zichzelf als financieel gezond beschouwt, maakt 35 procent van de verenigingen zich zorgen om het sluitend houden van de begroting (zie ook: verhaal Verenigingsmonitor p. X). Eén op de vijf heeft geen middelen gereserveerd voor groot onderhoud. Aan Vermeend de vraag hoe kopzorgen en uitdagingen van dit kaliber aangegaan moeten worden. BOEKWINKELS “Het allereerste wat je moet doen, als je te maken hebt met verlies van leden en sponsors, is te kijken naar je kosten. Welke kosten kun je omlaag brengen? Zonder dat je de vereniging om zeep helpt natuurlijk. Want je moet wel realistisch zijn, kosten maken hoort erbij. Dat geldt met name voor het tweede punt dat ik wil maken; clubs moeten actiever zijn in het werven van nieuwe leden. Je kunt niet alle verenigingen over één kam scheren, maar ik denk over het algemeen dat hier veel te weinig in geïnvesteerd wordt. Tegelijkertijd moet je natuurlijk investeren in ledenbehoud. Want het kost heel veel moeite om een lid te werven, dan is het logisch dat je ook focust op het behoud van de leden.” Vermeend beseft dat deze aandachtspunten gemakkelijker benoemd zijn dan succesvol waargemaakt, maar trekt een praktische parallel met een andere sector die het niet makkelijk heeft: de boekwinkels. “Die hebben het vaak ook zwaar. Eén van de winkels die het heel goed doet is Paagman in Den Haag, dat een landelijke uitstraling heeft. Zij hebben de nieuwe wereld begrepen. Bijna wekelijks organiseren ze bijeenkomsten met bekende schrijvers. Daar komen heel veel mensen op af. Je kunt de kinderen meenemen, want er is een speciale kinderhoek. Er is een koffiecorner waar je ook een broodje kunt halen. Kortom, er worden allerlei activiteiten georganiseerd die een breed publiek trekken.” “Op dezelfde manier kun je de aantrekkingskracht van de vereniging vergroten; door meer dingen ‘om het tennis heen’ te organiseren. Verenigingen kunnen bekende tennissers uitnodigen voor demonstratiepartijen of lezingen. Je moet er alles aan doen om de wat minder actieve tennissers bij de les te houden. Daarbij denk ik ook aan het aanbieden van andere vormen van sport op de sportverenging, zoals fitness. Je moet laten zien dat je je leden koestert en dingen met en voor ze doet. Dat is met name van belang voor de slapende leden, ik behoor zelf tot de categorie. Je moet regelmatig contact met ze opnemen. Maak ze op digitale wijze duidelijk wat je allemaal organiseert. Je hebt immers alle e-mailadressen.Zet alle digitale mogelijkheden volop in om de leden bij elkaar te houden en uit te breiden. Dat gebeurt nu nog veel te weinig.” CV WILLEM VERMEEND Willem Vermeend is internetondernemer en investeerder in startende bedrijven. Daarnaast is hij hoogleraar Economie en Internet Business en commissaris bij internationale ondernemingen. Vermeend is tevens auteur van een aantal financieel economische bestsellers, zoals de Kredietcrisis, de Wij Economie en de Revolutie van het Internet. Vermeend was in de periode 19942002 staatssecretaris van Financiën en daarna minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Hij was in 2011 voorzitter van de KNVB-commissie die een rapport uitbracht met voorstellen om de financiële positie van voetbalclubs te verbeteren. RAADPLEEG HET LEDENBESTAND Als het gaat om het aantrekken van sponsoren raadt Vermeend verenigingen aan om het dicht bij huis te zoeken. “Clubs zouden eerst eens goed in hun ledenbestand moeten kijken; er zijn vast veel leden die ondernemer zijn of op andere wijze in het bedrijfsleven actief zijn. Daar wordt volgens mij te weinig naar gekeken. Vraag hen of ze bereid zijn om mee te denken, of hun bedrijf ook sponsor wil zijn. Ik heb bij succesvolle amateurvoetbalclubs gezien dat dat werkt.” “Wat ik echter ook vaak zie is dat verenigingen te veel vragen van sponsoren. Ik heb liever heel veel kleine sponsortjes dan een paar grote die de kar volledig moeten trekken. Ten eerste is het makkelijker om sponsor te binden als je een klein bedrag vraagt. Je kunt een lokale bakker ook veel meerwaarde bieden, opnieuw via internet. Als zo’n bakker ziet dat zijn Pagina 9

Pagina 11

Voor flyers, online jaarverslagen en vakbladen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw tijdschriften.

CENTER COURT | nummer 1 2015 Lees publicatie 40Home


You need flash player to view this online publication