CENTRE COURT 11 STICHTING WAARBORGFONDS SPORT: ‘PAS ALS JE HET PROBLEEM INZICHTELIJK MAAKT, KUN JE GAAN HANDELEN’ Dick Zeegers is directeur van de Stichting Waarborgfonds Sport, die zich voornamelijk bezighoudt met het verstrekken van borgstellingen aan kredietverleners voor sportorganisaties. De stichting kan een kredietverlener de gewenste zekerheid bieden bij het verstrekken van een lening aan een sportvereniging. Zeegers constateert dat tennisverenigingen regelmatig moeite hebben om hun financiële situatie in kaart te brengen. “Pas als je het probleem inzichtelijk maakt, kun je gaan handelen. En dat plan voor de langere termijn mis ik nu vaak.” De financiële situatie van een vereniging en de eventuele problemen in kaart brengen, kan een lastige klus zijn. Zijn het vooral tennisclubs die daar moeite mee hebben? “Nee, maar in tegenstelling tot veel andere sporten is een groot deel van de tennisclubs zelf eigenaar van de accommodatie. Dat geldt voor ongeveer zeventig procent van de verenigingen. In die situatie moet je nu eenmaal goed rekening houden met aanzienlijke investeringen op de lange termijn, maar veel verenigingen doen dat in beperkte mate. Ze richten zich vooral op het lopende jaar. Ik denk heus dat het in de hoofden van veel penningmeesters wel ergens speelt dat ze over vijf of zes jaar bijvoorbeeld de ondergrond van de banen moeten vervangen, maar op papier zie ik dat niet vaak terug.” Zeegers wil één voorwaarde voor een goed financieel plan voor de lange termijn extra benadrukken. “Het gaat om bewustwording. Verenigingen moeten zich op tijd realiseren welke grote investeringen nodig zijn en maatregelen nemen. Ik spreek regelmatig verenigingen met teruglopende ledenaantallen die mij zeggen: ‘we moeten straks twee ton investeren, dus vanaf nu gaan de contributie en de kantineprijzen omhoog en moeten we sponsors en leden gaan werven.’ Maar sommige maatregelen hadden eigenlijk drie jaar geleden al genomen moeten worden.” ANTICIPEREN Financiële vraagstukken kunnen complex zijn. Er zijn grote investeringen nodig, het ledenaantal loopt terug en de contributie kan eigenlijk niet verder omhoog. Kunnen verenigingen in dergelijke situaties slachtoffer worden van een gebrek aan kennis? “Je hebt altijd te maken met verschillen in kennisniveau en wisselingen in clubbesturen, maar de voorlichting vanuit de bond is goed. En met behulp van de juiste voorlichting moeten verenigingen gaan anticiperen. Wat zijn bijvoorbeeld de kosten van het naderende groot onderhoud? Wordt het een lening, of kan het geld bij elkaar worden gebracht met een actie? En als een eventuele lening te groot is, kunnen dan de plannen wellicht opgedeeld worden? Misschien moeten dan eerst de banen vervangen worden en kan renovatie van het clubhuis nog twee jaar wachten.” Ook sponsors kunnen de nodige financiële ruimte bieden. Zeegers constateert echter dat sponsorinkomsten bij tennisclubs significant lager liggen dan bij sporten als voetbal en hockey. “De sporten zijn natuurlijk ook nauwelijks met elkaar te vergelijken, maar voor tennis liggen er duidelijk kansen op dit vlak. Verenigingen moeten echter verder denken dan het bord langs de baan. In het verleden was bovendien de gunfactor bij sponsors groter dan nu. In deze tijd moet een plan voor beide partijen voldoende opleveren. Het moet een win-winsituatie zijn. Een advertentie van de lokale slager in het clubblad is leuk, maar je zou hem ook kunnen uitnodigen om op de club zijn producten te etaleren en aan de man te brengen. Dat kan voor beide partijen voordelen hebben.” KANSEN Pagina 10

Pagina 12

Interactieve digi relatiemagazine, deze maandblad of onderwijsmagazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online op uw website plaatsen van digitale onderwijs magazines.

CENTER COURT | nummer 1 2015 Lees publicatie 40Home


You need flash player to view this online publication