hoofdinterview huizen, maar wat het Holland Heineken House uniek maakt en wat een compliment is voor het Nederlandse poldermodel, is dat we iedereen samenbrengen: sporters, familie, bedrijfsleven, politiek. Daarin zijn we voor veel landen een jaloersmakend voorbeeld.” Inmiddels heeft het Holland Heineken House massaal navolging gekregen. Meer dan veertig landen zullen straks in Londen op een of andere manier een nationaal centrum hebben. Maar geen enkel centrum zal de bezoekcijfers van het Holland Heineken House evenaren. Komende zomer worden er in Londen tussen de 25.000 en 50.000 bezoekers verwacht. Een functie in het Holland Heineken House staat bovendien goed op je cv. Een recordaantal van 3.400 sollicitanten meldde zich dit voorjaar aan voor een van de 275 plaatsen. Een afgeronde hbo- of universitaire opleiding strekt tot aanbeveling, viel op de website te lezen. “De rode loper ging uit in Sotsji, men bleek al helemaal op onze komst gerekend te hebben” HANS ERIK TUIJT Eind november trok Tuijt met Gerard Dielessen, directeur NOC*NSF, naar Sotsji om alvast een locatie te zoeken voor het Holland Heineken House bij de Winterspelen van 2014. Daar bemerkte hij hoezeer de roem het Holland Heineken House vooruitgesneld is. “De rode loper ging uit, men bleek al helemaal op onze komst gerekend te hebben. Net als in Londen proberen NOC*NSF en Heineken in Sotsji hun belangen optimaal te combineren. Dat betekent dat we een locatie hopen te vinden waar we een high performance-centrum kunnen neerzetten voor de sporters en een fantastisch huis kunnen bieden voor de fans. Het is alleen moeilijk in te schatten hoeveel mensen er naar Sotsji zullen komen. Er zullen niet veel Nederlanders zijn die zeggen: ‘Eerst Sotsji zien, dan sterven.’ Anderzijds hebben ook de Winterspelen van oudsher een grote aantrekkingskracht, en heeft Nederland een heel trouw schaatspubliek.” In gesprek met de consument Opvallend aan de voetbalsponsoring van Heineken zijn de tvcommercials die het Champions League-sponsorschap begeleiden, of dat nu geschiedt onder de naam Amstel of Heineken. Jaar in jaar uit wordt het concern overgoten met lof voor de originaliteit van zijn spotjes. Dit seizoen werd daar de StarPlayer aan toegevoegd, een spelletjes-app voor de iPhone waarmee de fan tijdens de uitzending van een CL-wedstrijd kan anticiperen op wat er de eerstvolgende dertig seconden op het veld gaat gebeuren. Tuijt: “Elk jaar zoeken we naar nieuwe manieren om de consument te verbazen en met hem in gesprek te zijn. Aan dat creatieve proces besteden we veel tijd en energie. Alles moet kloppen, tot in de kleinste details. Je speelt immers met de passie van de consument, en in dat spel kun je ook hOpeloos de verkeerde toon aanslaan, waardoor de consument denkt: Die begrijpen er niets van. Gelukkig is ons product, bier, een vrolijk product, dus kun je in je uitingen ook vrolijk zijn. Een bank hoeft dat niet te proberen, ook niet als sponsor van de Champions League. Want dat wil de consument helemaal niet, een bank die vrolijk is. Die wil dat een bank degelijk is.” “Een initiatief als de Trophy Tour lukt alleen als je, zoals Heineken en de UEFA, een jarenlange relatie hebt en elkaar begrijpt en vertrouwt” HANS ERIK TUIJT Vorig jaar ontwikkelde Tuijt samen met de UEFA de ‘Trophy Tour’, waarbij Heineken met ‘de Cup met de Grote Oren’ (het ene exemplaar staat op het hoofdkwartier van de UEFA in Nyon, het andere gaat jaarlijks naar de club die de Champions League wint) op tournee gaat naar sportevenementen over de gehele wereld en er mensen mee op de foto laat gaan. Tuijt: “Een geweldige promotie voor ons, maar ook voor de UEFA, dat zelf niet met die trofee op reis mag naar andere continenten. Vorig jaar gingen meer dan 50.000 mensen met de cup op de foto. Elke keer zijn er ambassadeurs van ons en de UEFA bij, voetbalsterren uit heden en verleden; we laten historisch filmmateriaal zien, het is echt een geweldig spektakel. Dat lukt alleen als je zoals Heineken en de UEFA een jarenlange relatie hebt, en je elkaar begrijpt en vertrouwt.” 15 Pagina 14

Pagina 16

Interactieve online webshop, deze folder of maandblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie omzetten van web maandbladen.

Sportnext editie 1 | winter 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication