O crowd sponsoring ORING GEEFT D e meest opvallende verandering in de sport, is de schaalvergroting. Het aantal kijkers naar de Champions League-finale, het budget van Real Madrid, het aantal fans van Lionel Messi, alles is ‘Citius, altius, fortius’. Kijken we naar de Amerikaanse sporten, naar de Super Bowl, Miami Dolphins en Peyton Manning, dan lijkt alles nog een graadje extremer. Die schaalvergroting – niet zelden gefinancierd tegen torenhoge schulden – wordt uiteindelijk betaald door de sportliefhebber. In de vorm van hogere entreeprijzen, duurdere tv-abonnementen, verkoop van merchandise et cetera. Steeds vaker stellen fans zich de vraag: Is mijn sportbeleving dit geld nog waard? En steeds vaker zal het antwoord nee zijn. ONDERHUIDSE VERANDERINGEN Bovenstaande ontwikkelingen zijn voor iedereen herkenbaar en waarneembaar. Maar er zijn ook meer subtiele veranderingen gaande in de sport, aangewakkerd of veroorzaakt door de digitalisering van de wereld. De eerste grote verandering is de emancipatie van het individu ten opzichte van de institutie. Deze verandering geldt niet alleen de sport, maar de samenleving als zodanig. Door slimme apps, sociale media en goedkope technologie kan het individu nu activiteiten verrichten die vroeger alleen voorbehouden waren aan instituties. De huiskamer verandert in een sportstadion, amateursporters hebben even goede apparatuur en begeleiding als topsporters, en iedere sporter kan direct, zonder tussenkomst van traditionele media, communiceren met medesporters, fans of supporters. En ieder individu kan zijn eigen content creëren en die direct met de wereld delen. De tweede verandering is de verandering van rechtenconstructies. De aloude keten in de sport is bijna overal verdwenen. De keten was als volgt: van sportrechtenhouder, via evenement, via media, naar de consument – met een sponsor of adverteerder die de keten financiert en mogelijk maakt. De digitale technologie heeft aan dit overzichtelijke top-downsysteem een einde gemaakt. Ook het begrip exclusiviteit kan in de prullenbak. In plaats daarvan is een netwerk van organisaties ontstaan, waarin een medium of sponsor ook rechtenhouder kan zijn, en waarin de consument de ene keer passief eindstation is en de andere keer actief organisator van eigen evenementen en distributeur van eigen content. Zelfs daar waar de rollen nog traditioneel verdeeld zijn, zoals bij grote evenementen als het WK voetbal of de Olympische Spelen, zaagt de consument overal aan de stoelpoten. Via illegale streams, door content te delen via sociale media of door monopolies aan te vechten. Denk bijvoorbeeld aan de caféhoudster in Engeland die van de rechter toestemDe aloude rechtenconstructie in de sport – van sportrechten houder, via evenement, via media, naar de consument, met een sponsor die de keten financiert – is bijna overal verdwenen 39 Pagina 38
Pagina 40Interactieve evakblad, deze presentatie of onderwijs catalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar uitgeven van digi-artikelen.
Sportnext editie 1 | winter 2012 Lees publicatie 10Home