sponsoring racesport “Zonder sponsors wordt er niet geracet. Iemand moet de benzine, banden en auto betalen” TOM CORONEL en auto betalen. Als je wilt tennissen, koop je een racket en kun je beginnen. Maar autosport kost veel geld, helemaal als je wilt winnen. Het gaat ordinair gezegd maar om één ding: centen. Ik zeg altijd: Money talks, bullshit walks.” ls er in Nederland een piloot is die sponsors waar voor hun geld biedt, dan wel Tom Coronel. De veteraan uit Eemnes erkent als geen ander het belang van relaties en het onderhouden ervan. Zijn band met kledingmerk McGregor dateert al van twintig jaar geleden. Ook met twee andere geldschieters, TW Steel en Stickerfix (AkzoNobel), heeft hij een duurzame relatie opgebouwd. “Omdat ik sponsors altijd meer geef dan vooraf is beloofd”, stelt Coronel. Hoe? “Door de kleurstelling van de auto aan te passen, of er een grotere sticker dan afgesproken op te plakken.” Maar ook op persoonlijk vlak biedt Coronel waar voor zijn geld, vindt hij zelf. “Als een sponsor mij vraagt een keertje extra mee uit eten te gaan met relaties of wil dat ik bij de kerstborrel van het bedrijf aanwezig ben, doe ik dat. Zoiets vind ik geen straf. En omdat ik er naartoe ga, ontmoet ik misschien wel nieuwe relaties. Het is geven en nemen. Als je wilt blijven racen, moet je het zo doen.” A MONEY TALKS Coronel heeft veel voor zijn sponsors over. Heel veel. Want zij betalen uiteindelijk zijn dure feestje. “Het is heel simpel: zonder sponsors wordt er niet geracet. Iemand moet de benzine, banden 67 Zelf heeft hij nog nooit een cent betaald om te kunnen racen. Zijn familie evenmin. “Want ik kom niet uit een gezin met geld.” Coronel heeft in de afgelopen jaren geleerd publiciteit voor zijn sponsors te genereren. Niet alleen met resultaten, ook met mooie, sterke verhalen. “Ik durf wel wat te zeggen”, bekent hij. “Niemand wil horen dat je ’s avonds om negen uur naar bed gaat en ’s ochtends om acht uur de hond uitlaat. Toch speel ik geen toneel, en ik ben altijd mezelf. En ik ben ook geen zeurpiet, wel slim en ik kan goed luisteren. Het gaat bij sponsoring vaak om de gunfactor. Dat is bij mij zo. Ik heb sponsors om mij heen verzameld die mij iets gunnen, en naamsbekendheid op het tweede plan zetten.” Coronel is selectief, niet iedereen past in het portfolio. “Ik heb wel eens sponsors afgewezen. Ik werk nu met A-merken, daar past groenteboer Piet de Jong – met alle respect – gewoon niet bij.” MARKETINGMACHINES Naast coureur is Coronel ondernemer. Hij heeft een aantal goedlopende webshops, waarin Wehkamp in 2009 een meerderheidsbelang nam. Tegenwoordig gebruikt hij zijn bekendheid ook voor de zaak. “Ik ben fysiek aanwezig, iedere dag. Soms hoor ik mensen in de winkel reageren: ‘Hij is er echt.’ Het is niet zo dat ik een wandelingetje in de showroom maak.” De autosport heeft hem maatschappelijk duizend procent geholpen, absoluut. “Ik kan mezelf heel goed vermarkten. Maar ik maak van mijn bekendheid als coureur gebruik, geen misbruik.” Wat dat betreft, gruwt hij van de Formule 1. “De meeste coureurs zijn marketingmachines. Poppetjes die zeggen wat ze moeten zeggen. In de Formule 1 is niemand zichzelf.” FOTO: ANP PHOTO Pagina 66

Pagina 68

Voor uitgaves, online onderwijs magazines en onderwijscatalogi zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw PDF's.

Sportnext editie 1 | winter 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication