het en wat levert het op? We zijn heel goed zichtbaar op de auto’s en zeer tevreden. De mediawaarde van onze sponsoring loopt in de tientallen miljoenen. We krijgen er gigantisch veel voor terug, groeien hard. Het is moeilijk in te schatten wat daarvan recht streeks tot deze sponsoring is te herleiden. Maar de Formule 1 is de grootste sport ter wereld, er kijken elke Grand Prix wereldwijd 600 miljoen mensen. Het is een megaplatform om leuke dingen te doen en de merkbeleving te vergroten”, constateert Cobelens. Zeker bij distributeurs. “Een sponsorship in de Fomule 1 geeft je merk een uitstraling die met niets te vergelijken is. Je hoeft niet meer uit te leggen wie je bent. Je zet jezelf in één keer op de kaart.” Het Nederlandse familiebedrijf doet veel aan sponsoractivatie. Inkopers, pers en grote klanten worden regelmatig uitgenodigd. “Lotus is wat dat betreft zelf ook heel actief, ze boden ons het mooiste programma. We krijgen heel veel positieve reacties op onze VIP Experience. Ook op internet zijn we actief met filmpjes, acties en prijsvragen. Verder adverteren we veel in bladen, zetten de F1-auto neer bij beurzen en winkels, en organiseren incentives voor retailers en consumenten. Via de Formule 1 kun je gewoon hele leuke dingen doen.” ZICHTBAARHEID De onderlinge concurrentie is echter sterk, erkent Cobelens. TW Steel moet in de Formule 1 opboksen tegen gerenommeerde merken. “We zijn er vanaf de eerste dag vrij agressief ingegaan,” verduidelijkt hij, “door coole dingen te doen die we allemaal zelf bedenken. Andere merken zijn daardoor wakker geworden. Om snel zichtbaarheid te krijgen hebben we veel aan activatie gedaan. Inmiddels loopt de halve paddock met een horloge van ons rond.” Volgend jaar loopt de verbintenis met Lotus Renault af. “Of we verder gaan, is nog onderwerp van gesprek.” “Een sponsorship in de Fomule 1 geeft je merk een uitstraling die met niets te vergelijken is” JORDY COBELENS Naast teamsponsoring heeft TW Steel, marktleider in het segment van grote uurwerken, ook een groot aantal ambassadeurs. Olympisch zwemkampioen Ian Thorpe, voormalig F1-coureur David Coulthard, de gebroeders Coronel, oud-wereldkampioen Formule 1 Emerson Fittipaldi, tennisser Tommy Robredo en IndyCar-coureur Dario Franchitti zitten al in het portfolio. Cobelens wil zich in de toekomst meer op de showbizz richten. “We willen TW Steel niet uitsluitend als een auto- of motorsportmerk positioneren, maar als een lifestylemerk. Daarom kijken we nu of we ook in de amusementswereld mensen aan ons merk kunnen koppelen.” 66 TOM CORONEL VERmarktEN” MIJZELF HEEL GOED “IK KAN DOOR JAAP ROZEMA Tom Coronel (39) houdt zich als coureur op mondiaal topniveau inmiddels al ruim twee decennia staande. Racen in het WTCC, het officiële wereldkampioenschap voor toerwagens, kost hem jaarlijks ongeveer een miljoen euro. “’s Winters ben ik geen sportman, maar zakenman. Dan moet ik het circus aan sponsors verkopen.” Pagina 65

Pagina 67

Voor uitgaven, online vaktijdschriften en brochures zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw relatiemagazines.

Sportnext editie 1 | winter 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication