Basisschooljeugd Achterliggende visie Jonge kinderen sporten graag. Kinderen in de basisschoolleeftijd maken voor het eerst kennis met sport en starten hun sportloopbaan. Dat vertaalt zich terug in hoge sportparticipatiecijfers. Van de kinderen van 6-12 jaar sport ongeveer 87% (12 keer per jaar), waarvan 70% bij een sportvereniging. Dit betekent niet dat er geen verbeteringen mogelijk zijn. 13% van deze kinderen sport dus niet. Deze kinderen zitten op school en wonen vaak in de wijken met een lage sportparticipatie over alle levensfasen. De sport vindt dat elk kind moet willen en kunnen sporten. Dit heeft een levenslang effect op het sportgedrag, en daarmee ook op het welzijn en de gezondheid van kinderen. Veel kinderen halen de combinorm niet en er is sprake van een toenemende bewegingsarmoede en overgewicht. Ook veranderen veel kinderen van sport, omdat het aanbod en/of de begeleiding niet goed is. Om alle kinderen met sport te bereiken kiezen we voor een intensivering van de samenwerking tussen onderwijs en sport. Door sport aan te bieden op en rondom school worden alle kinderen bereikt. We willen de bewustwording vergroten dat sport en bewegen een vanzelfsprekend onderdeel is van een gezonde leefstijl (sportieve gewoontevorming). Daarmee leggen we een stevig fundament voor een leven lang genieten van sport. Waar nodig kiezen we bewust voor wijken met een lage sportparticipatie. Ambitie • 100% sportparticipatie van kinderen van 6-12 jaar. Toepassen van de basisstrategieën om ambitie te realiseren Wijken met hoge sportparticipatie: • de partijen in het onderwijs ondersteunen en met hen samenwerken zodat kwalitatief goed en veilig bewegingsonderwijs aangeboden wordt. Zorgen dat alle kinderen de basisvormen van bewegen en hun motorische ontwikkeling voldoende ontwikkelen; 22 | SPORTAGENDA 2016 Pagina 21

Pagina 23

Voor relatiemagazines, online jaarverslagen en clubmagazines zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw clubbladen.

Sportagenda 2016 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication