• vanuit de sport collectief combinatiefunctionarissen en begeleiders (leerkrachten, gymleraren, trainers en begeleiders BSO) blijven inzetten om sport op een leuke en gevarieerde manier aan te bieden, zodat het voor kinderen aantrekkelijk blijft om te doen; • ter ondersteuning van de topsporttalentontwikkeling kinderen meerdere sporten leren beoefenen en de echte talenten pas vanaf circa 12 jaar laten specialiseren in een tak van sport die bij hen past (op een aantal sporten na waar vroegspecialisatie noodzakelijk is). Wijken met lage sportparticipatie: • de partijen in het onderwijs ondersteunen en met hen samenwerken zodat kwalitatief goed en veilig bewegingsonderwijs aangeboden wordt. Zorgen dat alle kinderen de basisvormen van bewegen en hun motorische ontwikkeling voldoende ontwikkelen; • in samenwerking met de onderwijspartijen sportieve gewoontevorming stimuleren door kinderen op school in aanraking te laten komen met sport; • verbinding tussen school en sportaanbieder stimuleren door samen met de onderwijspartijen een gestructureerde lijn sport op school, na school en via school aan te bieden. Goed voorbeeld hiervan is de schoolsportvereniging; • sportaanbieders ontwikkelen en verzorgen een sportaanbod op, bij en in samenwerking met scholen; • lokaal maatwerk en stapelen of verbinden van gemeentelijke fi nancieringsstromen en overige middelen (bv. Jeugdsportfonds) zijn randvoorwaardelijk. Specifi eke behoefte voor wijze van sporten • Starten met grote diversiteit aan sporten en niet te snel kiezen voor één tak van sport; • begeleiden bij de keuze welke sport het beste bij het kind past; • 50% van de kinderen wil voetballen; • voor speciaal onderwijs: de Special Heroes-aanpak. SPORTAGENDA 2016 | 23 Pagina 22
Pagina 24Heeft u een drukwerk, publitas of digi-catalogi? Gebruik Online Touch: publicatie converteren naar een online publicatie.
Sportagenda 2016 Lees publicatie 10Home