Studie Top 10 In 2010 is de Studie Top 10 uitgevoerd. Hierin is vastgesteld wat er voor Nederland nodig is om een structurele positie in de top 10 van de wereld te bereiken. Bij de uitvoering en totstandkoming hebben we gebruikgemaakt van de kennis van de 25 best presterende topsportbonden en experts uit het brede veld van de topsport. Daarnaast is een internationale benchmark uitgevoerd. De uitkomsten, conclusies en verbeterpunten uit de Studie Top 10 vormen de basis voor deze Sportagenda. In de Studie Top 10 hebben we geconstateerd dat programma’s intensiever en kwalitatief beter ingericht dienen te worden om de Top 10-positie te kunnen realiseren. Hiervoor zijn meer financiële middelen nodig dan momenteel beschikbaar zijn. Het draait echter niet alleen om de vraag naar meer middelen, maar ook om hoe de huidige middelen op een meer strategische en efficiënte manier ingezet kunnen worden. Nederland weet in acht takken van sport (hippische sport, hockey, judo, roeien, schaatsen, wielrennen, zeilen en zwemmen) structureel medailles te behalen op de Olympische Zomer- en Winterspelen. 96% van de behaalde medailles sinds 1948 is gewonnen in deze sporten. Ook bij de Paralympische Spelen genereert een beperkt aantal sporttakken structureel de meeste medailles. De afgelopen jaren hebben we echter maar een kwart van de beschikbare collectieve topsportmiddelen in deze acht takken van sport geïnvesteerd. Willen we de Top 10-ambitie waarmaken, dan moeten we dus in ieder geval meer gaan focussen op deze acht sporten. Ook in het buitenland zien we dat steeds meer gefocust wordt op een beperkt aantal sporten en topsportprogramma’s. Focus op bewezen succesvolle topsportprogramma’s mag echter niet leiden tot blindstaren. Het is juist van belang dat ook andere sporten de mogelijkheid krijgen om zich tot structureel presterend topsportprogramma te ontwikkelen. We hebben namelijk meer programma’s nodig dan de genoemde acht om onze Top 10-ambitie te realiseren. 50 | SPORTAGENDA 2016 Pagina 49

Pagina 51

Scoor meer met een online winkel in uw sportbladen. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijsmagazines online.

Sportagenda 2016 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication