CENTRE COURT 31 relatief als absoluut – de meeste uitstromers. TOELICHTING Gemeten naar de ‘gezinssamenstelling’ is er de grootste relatieve uitstroom bij huishoudens met slechts juniorleden. In algemene zin haken leden met name in de eerste jaren weer af. Wie zich eenmaal in de club genesteld heeft, blijft logischerwijs ook veel langer lid. Het is logisch dat clubs met die gegevens veel kunnen bereiken, hun aanbod zo kunnen aanpassen dat leden in het nieuwe seizoen wel weer op de baan terugkeren, zich thuis voelen op het complex. Schenk: “Natuurlijk kunnen we iedere vereniging de gegevens zo toemailen, maar ze vragen toch wel om enige toelichting. Als wij een en ander uitleggen, dan kan je de uitkomsten ook beter doorgronden.” Vandaar ook dat Schenk verenigingen oproept om contact te zoeken met hun eigen verenigingsadviseur. Die kan dan bij het eerstvolgende contactmoment de clubbestuurders volledig bijpraten over de functionaliteit ervan. “Het mooie van het systeem is dat de gegevens per club zijn uit te splitsen, meer dan ooit kunnen we maatwerk leveren.” Ook zal de KNLTB tijdens districtsbijeenkomsten en andere gelegenheden, verenigingen bijpraten via de verenigingsadviseurs. Het wordt vanzelfsprekend ook een belangrijk onderdeel van de workshops ledenbehoud en ledenwerving. VERGELIJKEN MET ANDERE CLUBS Een eerste blik op het nieuwe systeem werd de verenigingen afgelopen zomer in Rosmalen gegund. Daar zag KNLTB Club Analytics het levenslicht. De kleine 300 clubs die tijdens de actieweek het grastoernooi Topshelf Open bezochten en in gesprek gingen met de KNLTBvertegenwoordigers ter plekke, konden ook een blik werpen op de voor hun vereniging relevante cijfers. De eerste verenigingen zijn al met de resultaten aan de slag gegaan. Schenk: “Ik merkte dat men er meteen enthousiast over was, het geeft toch houvast. Samen met de verenigingen is een veel beter onderbouwd beleid voor ledenbehoud op te stellen en uit te voeren. We hebben de gegevens recent gekregen, en ook de verenigingen zijn er dus VOORKOMEN? De vier ‘drivers’ die voornamelijk van invloed zijn op de hoogte van uitstroom, en waarop door de vereniging ingespeeld kan worden, zijn: • Leeftijdsopbouw van de leden; is er sprake van vergrijzing of zijn er juist veel jonge leden? Is er voldoende en passend aanbod voor deze groepen? HOE KAN JE LEDENUITSTROOM • Lengte van het lidmaatschap; over het algemeen zit er een grote uitstroom bij de leden die 0-3 jaar lid zijn. Worden leden goed en persoonlijk opgevangen? • Tennisgezinnen; hoe meer leden uit een gezin lid, zijn hoe kleiner de kans op uitstroom. Wordt actief geworven bij ouders van nieuwe jeugdleden? • Deelname aan competities en toernooien; het spelen van competitie en toernooien bindt aan de tennissport. Het overgrote deel van de uitstromers komt uit de groep die hieraan niet deelneemt. Hoe vergroot je de deelname aan competities en toernooien? nog niet zo lang mee bezig. De eerste resultaten kunnen we dan ook nog niet melden. Maar, we hebben er écht een hoopvolle verwachting van.” ‘KNLTB Club Analytics’ geeft de verenigingen veel inzicht in het ledenverloop. Er is, door ook de gegevens van omliggende verenigingen in te voeren, in grafiekvorm een vergelijking te maken met clubs in de omgeving. Bovendien kan worden bekeken of de cijfers van de vereniging overeenkomen óf juist erg afwijken van die in het district. Deze informatie is van grote waarde. Wat is er verder precies te zien in KNLTB Club Analytics en hoe kunnen clubs daarop inspelen? Als er wordt ingezoomd op de gezinssamenstelling, wordt al snel duidelijk dat deze van groot belang is om leden binnenboord te houden. Is er op een en hetzelfde adres slechts één van de familieleden lid, hetzij een senior of junior, dan is de kans groter dat hij of Pagina 30

Pagina 32

Voor artikelen, online onderzoeksrapporten en artikelen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw clubmagazines.

CENTER COURT | nummer 3 2015 Lees publicatie 51Home


You need flash player to view this online publication