Aanpak per sporttak De behoefte van (potentiële) sporters is zeer divers en er is in Nederland dan ook bestaansrecht voor tientallen verschillende takken van sport. Elke sport trekt zijn eigen groep sporters. Sommige veel, andere weinig. Sommige juist jongeren, andere vooral ouderen. Willen we de sportparticipatie vergroten, dan zijn dat belangrijke verschillen om rekening mee te houden. Hoe gaan we dat doen? Allereerst stelt elke sportbond op basis van demografische gegevens vast op welke kansrijke leeftijdsgroepen hij zich wil richten. Dat biedt een handvat voor samenwerking tussen sporttakken die verschillende leeftijdsgroepen aanspreken. Gezamenlijk kunnen ze besluiten om op een bepaalde locatie een ‘doorlopende sportlijn’ aan te bieden en zo een leven lang sporten te stimuleren. Samenwerking tussen (verwante) sporttakken kan ook gericht zijn op het kunnen doen van een gevarieerd sportaanbod. Ten slotte wordt in samenspraak met gemeenten of regio’s de lokale sportbehoefte geïnventariseerd. De meest populaire sporten ontwikkelen vervolgens samen met de gemeente een langetermijnvisie op lokale vergroting van de sportparticipatie. Het is belangrijk dat sportbonden en gemeenten samen optrekken bij het doorontwikkelen van sportaanbod op lokaal niveau. Dat betekent ook: geïntegreerde ondersteuning van sportaanbieders. Daartoe werkt een aantal bonden en gemeenten voor 2013 enkele mogelijke samenwerkingsvormen uit. Die samenwerkingsvormen worden in de praktijk getest en daarna verder uitgerold. Aanpak per levensfase De sportbehoefte per levensfase verschilt aanzienlijk. Bij elke levensfase hoort daarom een ander sportaanbod en een andere aanpak. Daarover lees je meer vanaf pagina 20. 16 | SPORTPARTICIPATIE | AMBITIE: SPORTPARTICIPATIE NAAR 75% Pagina 15

Pagina 17

Interactieve digi rapport, deze club blad of gebruiksaanwijzing is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal publiceren van web catalogussen.

E-zine Sportagenda 2016 | Sportparticipatie Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication