MONITOR SAMEN VOOR SPORTIVITEIT EN RESPECT 2009-2012 37 tussen de bonden wat betreft voorgaand S&Rbeleid, beschikbare middelen, visie en cultuur. Over het algemeen waren de S&R-beleidsmedewerkers tevreden met de middelen die ze voor dit project tot hun beschikking hadden. Een veelgenoemd knelpunt was echter de beperkte beschikbare tijd. Soms hadden ze als projectleider te weinig tijd om S&R-zaken te ontwikkelen, in andere gevallen hadden hun verenigingsconsulenten meer tijd moeten kunnen vrijmaken voor S&R en de begeleiding van de clubs (overigens beschikken niet alle S&R-beleidsmedewerkers over dergelijke consulenten). 5.2 Uitvoering en implementatie van de actieplannen Voor de analyse van de uitvoering werd de toepassing van maatregelen en materialen met sleutelpersonen van de deelnemende bonden zelf besproken. Welk beeld hebben zij van het gebruik van interventies en materiaal, welke maatregelen zijn vooral uitgevoerd, wat is in hun ogen geslaagd en wat niet (slaag-/faAlfactoren, eff ecten op korte en lange termijn)? Het proces van de invoering van de actieplannen is geanalyseerd met behulp van het model van Fleuren et al. (2010). Dit model richt de aandacht op drie zaken die van wezenlijk belang zijn gebleken voor een succesvolle invoering van innovaties: de kenmerken van een vernieuwing, de fasen van het invoeringsproces en de invoerstrategieën erachter. In dit onderzoek zijn de actieplannen beschouwd als strategieën. Een implementatiestrategie omvat de activiteiten die een organisatie inzet om de invloed van belemmerende en bevorderende factoren (kenmerken) te sturen en zo de implementatie te bevorderen. Fleuren et al. wijzen er op dat een implementatieproces gefaseerd verloopt. In de kenmerken van een innovatie die bepalend zijn voor het implementatieproces onderscheiden we vier clusters: ‘de vernieuwing’, ‘gebruikers’, ‘organisatie’ en ‘sociaal-politieke omgeving’. Welke kenmerken hebben het resultaat van de S&Racties op bondsniveau belemmerd dan wel bevorderd? Pagina 36

Pagina 38

Voor tijdschriften, online verenigingsbladen en spaarprogramma zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw presentaties.

E-zine Je gaat het pas zien als je het door hebt Lees publicatie 17Home


You need flash player to view this online publication