Wetenschappelijk onderzoek Tabel 1. Uitgebreide uitleg van de vijf stappen van het KennisTransfer Sportgezondheidszorg (KTS). Stap 1 Probleemschets Beschrijf het probleem zoals die in de praktijk wordt ondervonden: • omvang van het probleem • ernst van het probleem • maatschappelijk belang • context van het probleem Stap 2 Verzamelen en beschrijven van wetenschappelijke kennis Beschrijf voor al het beschikbare wetenschappelijke bewijs: • winst voor het individu • winst voor de maatschappij • de context van de bewijslast • huidige kennis en behandelmethodes van professionals uit de praktijk Stel een Kennistransfer Groep (KTS Groep) samen met daarin: belangrijke belanghebbenden (Stakeholders), professionals uit de praktijk en onderzoekers met gedegen kennis van de blessure in kwestie. Stap 3 Kennistransfer groep Bespreek binnen de KTS Groep: • de probleem beschrijving (KTS stap 1) • de beschrijving van de evidentie (KTS stap 2) • de volledigheid van de groep • Mochten er stakeholders of experts missen in de groep, dan kunnen deze alsnog worden toegevoegd aan de KTS Groep Stap 4 Product ontwikkeling Beschrijf voor het te ontwikkelen KTS product: • doelen van product • doelgroep(en) • context van het product Stap 5 Evaluatie Evalueer het KTS product met behulp van het ´RE-AIM Framework´[12]: • bereik (Reach) • effectiviteit (Effectiveness) • adoptie (Adoption) • implementatie (Implementation) • behoud (Maintenance) gemeenschap met bijbehorende uitdagingen, en (2) een eerste poging om inzicht te krijgen in de praktische context en maatschappelijke impact van het probleem. Het eerste deel van de probleembeschrijving is gelijk aan het begin van de ‘sequence of prevention’11 framework.6 van de probleemschets. Het tweede deel van de probleemschets plaatst het probleem in een bredere context. Er wordt een beschrijving gegeven van de impact die een bepaald gezondheidsprobleem heeft op de kwaliteit van leven, met daarbij een beschrijving van bijbehorende gedragsmatige en omgevingsafhankelijke oorzaken en (waar mogelijk) determinanten hiervan. Stap 1 van het KTS is globaal gebaseerd op de ‘needs assessment’ stap van het ‘Intervention Mapping (IM) protocol’.12 Dit protocol wordt veel gebruikt bij het ontwikkelen van gezondheidsbevorderende programma’s en bestaat uit zes verschillende stappen. In deze stappen wordt een pad 8 Sport & Geneeskunde | april 2014 | nummer 2 en het TRIPP Dit vormt de wetenschappelijke onderbouwing Stap 2 – Verzamelen en beschrijven van wetenschappelijke kennis De tweede stap is gericht op het verzamelen en beschrijven van het wetenschappelijke bewijs om het probleem, dat is geschetst in stap 1, op te lossen. Idealiter wordt dit gedaan middels een systematische review. Hierbij dient de probleemschets van stap 1 als input voor de PICO vraagstelling (patient problem or population (P), intervention (I), comparison (C) and outcome(s) (O)). Let wel, er zijn al veel reviews gepubliceerd en er hoeft dus ook niet voor elk probleem een nieuwe beschrijving te komen van het beschikbare bewijs. Het kan ook lonen om op zoek te gaan naar bestaande reviews. geschetst voor de herkenning van een probleem naar het identificeren van een gedragsmatige oplossing. Het grote verschil tussen KTS en IM is dat IM wordt gebruikt voor de ontwikkeling van een nieuwe interventie terwijl KTS als basis wordt gebruikt om te zoeken naar bestaande effectieve interventies die passen bij een probleem in de populatie. Pagina 7

Pagina 9

Interactieve digitale handleiding, deze boek of relatiemagazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar uitgeven van online onderwijs magazines.

Sport & Geneeskunde nummer 2 | April 2014 Lees publicatie 29Home


You need flash player to view this online publication